Als aannemer bent u onderworpen aan een attesteringsplicht bij renovatiewerken aan een verlaagd btw-tarief van 6%. Vanaf 1 januari 2022 kan dit attest vervangen worden door een standaardverklaring op uw factuur die u opmaakt aan de klant. Volgens de huidige regeling voor renovatie- en herstellingwerken waarbij aan de voorwaarden voor het gunstig BTW-tarief van 6% is voldaan, moet de klant een attest ondertekenen. In dit attest verklaart de klant dat de gestelde voorwaarden zijn voldaan nl.
Dit brengt heel wat administratie met zich mee.
In kader van administratieve vereenvoudiging mag dit attest vanaf 1 januari 2022 vervangen worden door een uitgebreide standaardverklaring op de factuur en luidt als volgt :
"Btw-tarief: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken, (2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.”
De termijn van één maand geeft de opdrachtgever de nodige tijd om het feit te betwisten, waardoor hij niet aansprakelijk gesteld zal worden voor de verkeerde toepassing van het verlaagde tarief. Hierbij wordt gekeken naar de datum van verzending van de betwisting. Het is dus aangeraden dat de opdrachtgever zorgt dat de datum met zekerheid kan worden aangetoond (bv. d.m.v. aangetekende zending). De aannemer dient bij een schriftelijke betwisting van zijn opdrachtgever, een corrigerende factuur op te maken met toepassing van het normale BTW-tarief van 21 %. De nieuwe regeling legt de verantwoordelijkheid van het verlaagd BTW-tarief dus volledig bij de opdrachtgever. Wanneer de opdrachtgever de factuur niet schriftelijk betwist, is de aannemer ontslagen van zijn aansprakelijkheid, “behoudens samenspanning tussen de partijen”. De opdrachtgever zal dus mee opdraaien van de wijziging van BTW van de BTW tarief (extra 15% BTW) en de eventuele geldboetes en intresten wanneer bij een controle blijkt dat de toepassingsvoorwaarden van 6% niet voldaan zijn.Er is nog een overgangsperiode voorzien tot 30 juni 2022 waarin attesten nog aanvaard worden, maar vanaf 1 juli 2022 wordt het gebruik van het attest definitief afgeschaft.